fredag den 26. oktober 2012

24-25-26 Okt

Goddag alle mine læsere!

24 Okt.

Mig og René mødtes på kontoret hvor vi så sammen med David Twiggs skulle over og teste en ny exitruderings matrice i deres kæmpe exitruderings anlæg, det var en kæmpe oplevelse at se hvordan en klump materiale bliver til et rest produkt som jeg bruger relativ tit i forskelige maskiner men aldrig tænkt over hvordan de lavede det.

Først kommer en klump messing fra deres støberi ind til afdelingen, i dette tilfælde DR messing som fra almindelig messing udmærker sig ved at være mere modstand dygtig mod korrosion ved at havde et støre indhold af aluminium, arsenik, men kun 0.2% bly mod 2.0% i normal messing.

Der bliver den varmet op til 720 grader hvorefter en presse presser materialet gennem en matrice med ca 250 bars tryk, hvor en løber tager den exitruderet stang og støtter den hele vejen ned.

Normalt holder en matrice til 10 stængers exitrudering, denne nye matrice med en kobolt indstik holdte til 40!

virkelig interessant! Se filmene!





Derefter gik vi tilbage og skulle køre det program som mig og René havde programmeret!

Vi var lidt små nervøse da ingen af os havde kørt i sverker 3 stål der er 62 HRC før.

Jeg tog styringen og gik bag control panelet og begyndte at simulere programmet alt så fint ud og jeg valgte at køre det.

På dette tidspunkt stod alle programmør og ingeniør bag mig og på siden af maskinen og kiggede ind.

Heldigvis var det en kæmpe success!

I alt tog bearbejdnings tiden 1 time og 15 min med en ekstra slet bearbejdning.

Selve slet bearbejdningen i deres gamle program tog 1 til 1.5 time. Vores program gjorde det samlet på 12 min 39 sekunder.

Der var enkelte små justeringer men ikke det helt store.

Deres normale samlet tid for en matrice er 3.5-4 timer. så en besparelse på ca 2 timer og 45 min besparelse.

Store smil fra Ingeniørerne! Og en kæmpe personlig sejr for os!

Billeder af matricen efter polering!



Vi tog derefter tilbage på kontoret da vores program virkerede så tegnede vi lidt i Solidworks også var den arbejdsdag gået.

Vi tog derefter ind til byen og mødte de andre hvor vi spiste på en restaurant hyggede os over et slag pool hvorefter vi sagde farvel til hinanden og tog hjem og gik i seng.



Okt 25.

Vi mødte om morgen med Steve Potts hvor efter vi tog ud i den afdeling hvor de samler deres så kaldte luksus vare, det var et produkt vi havde følgt fra start i produktionen som nu skulle samles og det skulle vi gøre så vi fik set hvordan det forgik, vi skulle samle 100 vandhaner med elektronisk senser, virkelig et lækkert produkt der bare virker godt.

Imens vi var der kom John fra B&E og lige fik en snak med os og at vi skulle mødes Fredag ved Meadowhall kl 17.00

Da vi havde samlet dem færdig og det nærmede sig middag tog vi ned og skulle se vores emne som havde været i gennem 3D måle maskine og vi håbede jo det passede! Og minsandten om ikke målet sad lige i skabet!

Derefter tog Steve og Richard os med ud og spise på et lokalt sted hvor vi fik en snak om forløbet og om hvad de synes og ellers snakkede om forskellene mellem Danmark og England.

Vi kom derefter tilbage hvor Steve tog os ud og se det rum de bruger når kunder kommer og skal se deres vare, et så kaldt show room hvilket gav et godt indblik i hvad deres produkter blev brugt til.

Billeder af dette flotte showroom













Da vi kom tilbage skulle René, mig og Richard diskuterede nogen emner hvordan vi ville bearbejde dem i og ellers give gode råd. Det lavede vi til vi havde fyraften.

Om aften inviterede Sandra, René, mig og hendes datter Becky ud og spise på en indisk restaurant som var virkelig god!

Vi kom efterfølgende hjem og gik tilfreds i seng.

26 okt

Vi har nu haft vores sidste dag på Pegler, i dag lavede vi ikke ret meget ud over at sige farvel til alle de andre vi har haft med at gøre mens vi har været her.

Vi fik lidt små gaver i form af kugle penne osv som et minde.

Jeg vil gerne sige tak til alle på Pegler for deres fantastiske humør og deres stolthed i det de laver!

Steve Potts for at visse os det hele og give os varierende opgaver så vi har prøvet det hele!

Richard Grimes for at give os muligheden for at optimere og lave vores eget program og visse os Delcam.

David Twiggs for at visse os den fantastiske exitruderings afdeling og hans humør.

Dave for hans virkelig sjove humor!

Nu skal der bare pakkes også skal jeg godt nok hjem over på Søndag!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar