mandag den 15. oktober 2012

14-15 Oktober

Goddag alle mine læsere!

Den 14 oktober lå jeg sådan set bare i sengen og kom over min sygdom så jeg var helt klart til at skulle ud til Pegler Yorkshire den 15. så ikke så meget at skrive om det ellers.


I Dag den 15 Oktober skulle vi så ud til Pegler og se det hele.

Og jeg skal da lige love for vi så det hele!

Den første time gik med health and safety men det var nu ikke så slemt.

så tog Steve Potts som er en virkelig flink gut os med ud og se det hele!

Det er en voldsom interessant virksomhed! De som en af de eneste virksomheder i Europa laver ALT! Fra bunden af, og jeg mener alt!

De starter med at smelte det messing de skal bruge for at støbe dem i blokke som så kommer over i en afdeling hvor de exitruder disse blokke ind til længere af messing som så ryger ud i produktionen.

Disse længder bliver så enden skæret op og kommer ind i presse afdeleingen hvor de varmet op og presset ind til ventiler og andre fittings. som så senere bliver bearbejdet på gamle men effektive multi spindel maskiner der med trinbor bore alle sider af fittings og laver gevind alt sammen i et. jeg spurgte hvorfor de ikke bruge fks langdrejere og bearbejdningscenter til nogen af deres emner, han sagde at de havde skam testet det, og kunne få ca 150 emner i timen ud i timen hvor de med de gamle maskiner kunne få 350 emner ud i timen, så vis de skulle investere i nyt grej til selve produktionen af deres fittings og ventiler så var det de samme maskiner bare nyere.

Resten af disse længder bliver savet ned til 3 meter til nogen ret gamle CNC maskiner som kun køre korte serie af emener eller så kaldte Delux serie hvor man ikke laver 100.000 af gangen.

Disse emner om de er drejet eller presset bliver så testet virkelig grundigt! Ca 3 gange bliver et emne testet, vis et emner fejler under test bliver den smidt af og smeltet om, hvilket gør at de er i stand til at genbruge 96% af alle overskudende materialer igen hvilket jeg synes er helt fantastisk.

De har også deres egen så kaldte Tool and Die manufacturing hvor mig og René skal være, der laver de alle disse special trin bor, matricer, forme, og slagpinde som bliver brugt i produktionen.

Sidste år investerede de i 2 Matsuura V.PLUS-1000 bearbejdnings centre til fremstilling af Forme til presse afdeleingen, disse maskiner er virkelig fine maskiner, de er opgraderet med en 20.000 omdrejnings spindel til at få virkelig gode overfalder i formene, styringen på dem er det Matsuura kalder G-Tech 30I men det er i bund og grund en Fanuc 18i i forklædning så det hele er noget jeg kender i forvejen og lige til at gå til!

De havde også en del andre ældre cnc maskiner.

En Maho 800 uden veksler med en Phillips CNC 432 styring.

En Maho 600 E2 med værktøjsveksler med en Phillips CNC 432 styring

En Deckel FP4 uden veklser med Dialog 4 styring.

En Hitachi Seiki CNC drejebænk med Hitachis egen styring.

Så havde de diverse Gnistmaskiner, tråd og sænk.

En CNC styret slibemaskine til at slibe trinbor med.

Ellers var resten manuel maskiner men stadig rigtig fine maskiner, de passer virkelig godt på dem.

Jeg glæder mig til imorgen hvor dagen starter i afdelingen og ser hvordan det hele bliver.

Følg endelig med imorgen!

Cheers Mates!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar