fredag den 19. oktober 2012

16-17-18 Oktober

Goddag alle min læsere!

Jeg undskylder der ikke har været blogget de sidste par dage men grunden kommer længere nede.

Tirsdag den 16 Okt.

Mig og René kom ned til Pegler Yorkshire hvor vi af Steve Potts blev introduceret til Dave som er værkføre i tool room hvor mig og René skal være og producere værktøj til alle afdelinger lige fra standse matricer til trinbor til holdere til reservedele til maskiner.

Da vi havde mødt Dave blev vi sat sammen med Kevin som står for de 2 Matsuura Høj hastigheds bearbejdnings centre hvor vi den første dag skulle se hvordan det fungerede og de skulle se hvad vi enlig kunne.

De køre primært matricer på disse maskiner, sjovt nok programmer de dem ikke selv, men det gør 2 andre gutter på firmaet i Delcam, hvilket gør at operatøren ikke ved hvilke Feeds and Speeds som programmet er sat til.

Først tager de en så kaldt blød matrice som de fræser ud til den form de nu vil havde til deres produktion, dette stål de er lavet i er Sverker 3, en stål med et højt kulstof niveau hvilket gør de kan hærdes til utrolige hårdheder.

Når de bearbejder dem "bløde" er de ca 48 HRC hvilket ca svare til hvad en normal økse er i hårdhed.

Når de så slet bearbejder dem efter de er blevet hærdet til 62 HRC hvilket er utrolig hårdt! 

Det gør også at bearbejdnings tiderne er lange, 2-3 timer pr slet bearbejdning.

Hvilket gør vi ikke den første dag fik sat 3 blokke op og kørt dem.

Vi tog der efter hjem og følte vi var landet på et meget spænende firma!


Onsdag den 17 Oktober.

Vi kom ned på Pegler og skulle sætte nye klodser op og køre.

Da vi så skulle køre en ny matrice knækkede et bor og jeg lagde for alvor mærke til at de ikke selv programmer, for boret som var et 5mm kørte i mit hovede alt, alt, alt for langsomt i både omdrejninger og Feed.

Boret blev dog fjernet og vi kunne genoptage bearbejdningen.

Rene blev dog op af dagen stukket af et insekt der gjorde han i løbet af dagen fik det virkelig skidt! faktisk så skidt at han blev sendt hjem.

Jeg kom så hjem og skulle gøre mig klar til at tage ud med Jesper og de andre drenge hvor vi skulle ud og have noget at spise og diskutere hvordan det har været indtil nu.

Rene var ikke frisk og måtte desværre blive hjemme.

Jeg tog afsted og mødte de andre hvor vi havde en hyggelig tid hvor vi var på indisk restaurant hvor jeg fik noget virkelig varmt Chikken Tikka Rizalla, det var så stærkt at jeg ikke kunne spise det hele!

Vi sagde farvel til hinanden og jeg tog hjem, hvilket med offentligt transport gjorde jeg først var hjemme kl 23.30 hvilket var grunden til jeg ikke fik skrevet blog.

Men jeg fik lov til at tage billeder af ting hvor vi arbejder så nyd disse billeder :)
https://plus.google.com/photos/105697630273716995860/albums/5801035379210026225?authkey=CMzp2u7JhIPPoQE

Torsdag den 18 Oktober.

Rene var frisk igen og kunne tage med ned på Pegler hvor vi skulle havde besøg af Jesper og af Per og Niels fra skolens ledelse sammen med Kristian Hjørnholm som er projekt leder for vores tur til England.

Inden de kom snakkede mig og René med Richard Grimes som er ham der programmer disse matricer om at vi skulle lærer Delcam hvilket vi gerne ville, han sagde så vi skulle programmer det som vi ville også selv køre dem og se om vi kunne få tiden for bearbejdningen ned på disse matricer! Jeg blev virkelig glad for jeg havde virkelig haft lyst til at rode i deres programmer fordi jeg mente de kørte alt for langsom.

Da så de kom blev de vist rundt på fabrikken og så ud til at være meget interesseret fordi de som sagt laver alt fra bunden af.

Imens de fik en rundvisning snakkede mig og René med Jesper om hvad vi lavede og hvordan det blev lavet.

De tog videre og efter en times arbejde tog mig og René hjem og gjorde os klar for vi skulle spise med dem og de andre gutter på Strada.

Efter en hyggelig middag fandt vi et sted hvor vi snakkede om hvad vi lavede i Danmark og hvad vi lavede her og om vi synes det havde levet op til vores forventninger hvilket jeg personlig kunne sige det havde overstiget mine forventninger!

Det var denne blog opdatering indtil imorgen hvor i får af hører om hvordan vores fodboldkamp er gået!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar